Een contract voor de bouw van legeringsgebouwen met in totaal 1000 bedden is gegund aan bouwbedrijf Plegt-Vos. Op Vliegbasis Leeuwarden begint Plegt-Vos in 2026 met het eerste legeringsgebouw voor 60 militairen.
Beeld: © Plegt-Vos/RVB
Snelheid staat centraal bij de legeringsgebouwen, zegt projectmanager Martijn van der Bom van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB). Ruim een jaar geleden verstrekte Defensie de opdracht. Het maken van de plannen en vervolgens het voorbereiden van een aanbesteding gaan altijd na elkaar. ‘Nu hebben we ze parallel aangepakt. Dat is gelukt omdat we goed en intensief samenwerken met Defensie. Voor Defensie is versnelling één van de speerpunten in deze opgave. Zij hebben nu zo’n 70.000 man in dienst. Dat aantal gaat groeien naar 100.000. En misschien nog meer. Het is dus belangrijk dat we het vastgoed snel op orde brengen.’
Standaardisatie
Het RVB en Defensie hebben gekozen voor standaardisatie en industrieel bouwen om vaart te kunnen maken. Dus niet telkens een nieuw gebouw ontwerpen maar een legeringsgebouw samenstellen op basis van telkens dezelfde elementen die in een fabriek gemaakt kunnen worden. Een gebouw bestaat uit kamers voor één persoon, met een bed, sanitair, een bureau en een luie stoel. Daarnaast zijn er slaapzalen voor acht personen. Die zijn bedoeld voor militairen in opleiding. Het delen van een slaapzaal draagt bij aan het groepsgevoel.
Een RVB-architect heeft nog voor de aanbesteding voor beide eenheden begin dit jaar al de eerste ontwerpstudies gemaakt. Van der Bom: ‘En als je door je oogharen kijkt, zie je dat de uiteindelijke voorstellen erg lijken op wat onze architect had getekend. We hebben vervolgens in de aanbesteding een schetsontwerp (basis van het uiteindelijke ontwerp, red.) uitgevraagd. Het voordeel is dat we dan al een ontwerp hebben liggen wanneer de overeenkomst wordt gegund. Dat scheelt weer tijd.’
Tekst gaat onder de foto's verder.
Routekaart verduurzamen
Plegt-Vos heeft veel ervaring met woningbouw met prefab-elementen. Het bedrijf maakt in de fabriekshal voor de legeringsgebouwen volledige kamers en transporteert die dan naar de bouwplaats. De legeringsgebouwen zijn demontabel en kunnen dus op een andere locatie weer hergebruikt worden. Dat past bij de duurzaamheidseisen van het RVB.
Net als bij alle bouwprojecten moeten ook de legeringsgebouwen voldoen aan de Routekaart verduurzamen. Hierin staan eisen voor klimaatadaptief, circulair, natuurinclusief en energiezuinig bouwen. Op één punt heeft het RVB de lat voor deze opdracht een stuk hoger gelegd. ‘De routekaart is een ingroeimodel. Nu geldt de basiseis dat dertig procent van de bouw emissieloos moet zijn. En in 2030 moet dat honderd procent zijn. We hebben dat naar voren gehaald door nu al een honderd procent emissieloze bouwmethode uit te vragen. Wij zien dit als een oplossing voor de stikstofproblemen.’
Emissieloos transport
Plegt-Vos is van alle bedrijven die zich inschreven het verst met emissieloos bouwen. ‘Veel partijen kwamen met een hub. Dat houdt in dat je met een dieselvrachtwagen naar een hub rijdt. Daar laad je alles over op een truck die het laatste stuk emissieloos aflegt. Plegt-Vos zegt: “Wij doen alles elektrisch. Wij hebben een fabriek waar we de elementen centraal in elkaar zetten en vandaaruit gaat het elektrisch naar de bouwplaats”. Dat komt de snelheid ten goede, want zo’n hub moet je huren of aankopen. Dat kost allemaal weer extra tijd.’
Raamovereenkomst
Het gaat bij deze opdracht om een raamovereenkomst. Dat houdt in dat de komende vijf jaar – als alles volgens planning verloopt – Plegt-Vos legeringsgebouwen zal neerzetten met in totaal 1000 bedden. Zo nodig kan het volume van de opdracht binnen de raamovereenkomst verdrievoudigd worden. De verwachting is dat in Leeuwarden de bouw van het eerste legeringsgebouw volgend jaar voor de bouwvak begint. Oplevering zou dan in 2026 haalbaar moeten zijn.



