Vernieuwing kade geeft de Marine lucht

Binnen vijf jaar trekken de eerste militairen in gloednieuwe legeringsgebouwen op Buitenveld, vlakbij het centrum van Den Helder. Maar voor er gebouwd kan worden, moet het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) eerst de kade vernieuwen. ‘We maken hiermee ruimte in de marinehaven.’

Vergroot afbeelding Impressie van de legering Buitenveld
Beeld: Beeldimpressie Rijksvastgoedbedrijf

Het marineterrein Buitenveld heeft lang moeten wachten op een nieuwe bestemming. ‘Een aantal jaar geleden besloot Defensie om het terrein te behouden voor nieuwe legeringsgebouwen’, zegt projectmanager Inge Aardenburg- Stet van het RVB. Nieuwe huisvesting voor militairen werd ook wel tijd, want de bestaande gebouwen in de marinehaven voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd. In de zomer kan het er erg warm worden.

Schuifruimte

De bouw van legeringsgebouwen is niet het enige project dat in Den Helder op stapel staat. ‘De hele marinehaven moet gerevitaliseerd worden’, zegt Aardenburg-Stet. ‘Er komt meer materieel bij en er komen meer mensen bij. Dat past allemaal niet. Om te verbouwen en op te knappen, heb je bovendien schuifruimte nodig. Als de legeringsbouwen op Buitenveld klaar zijn, ontstaat er schuifruimte in de haven. En er moet sowieso uitgebreid worden, want er komen meer schepen bij. Voor die schepen heb je meer afmeerposities en ruimte voor loodsen en werkplaatsen nodig. Wij gaan die ruimte maken door de legering buiten de marinehaven te realiseren.’

Instortingsgevaar

Voor er ook maar een spade de grond in kan, moet eerst zo’n 500 meter kade van Buitenveld volledig vernieuwd worden. ‘De kade hebben we afgezet met hekken omdat er instortingsgevaar dreigt. Zwaar materieel kunnen we nu zeker niet inzetten. Dus om überhaupt de ontwikkeling van Buitenveld mogelijk te maken, moeten we ervoor zorgen dat de kade weer helemaal als nieuw is.’ Voor het ontwerp van de kade is de aanbesteding gepubliceerd en in juni selecteert het RVB een ingenieursbureau. Het bestek zal eind dit jaar klaar zijn voor de volgende fase: de bouw van een nieuwe kade in 2026.  

Vergroot afbeelding De kade is op dit moment vooral nog grijs en kaal
Beeld: Rijksvastgoedbedrijf
De kade van het marineterrein ligt er op dit moment zo bij.

Bombardementen

Maar ook na het opleveren van de nieuwe kade, moet de bouw van legeringsgebouwen nog even wachten. Den Helder heeft geleden onder intensieve bombardementen. Veldonderzoek zal uit moeten wijzen of er bommen en granaten in de bodem schuil gaan. Ook is onduidelijk hoe erg de bodem vervuild is.

‘We weten nog niet hoe die saneringswerkzaamheden eruit gaan zien’, zegt Aardenburg-Stet. ‘Als er veel ongesprongen oorlogsresten en vervuiling is, moet je veel grondverzet doen. Daarna moet de grond weer inklinken. Dan mag je er een jaar niet op bouwen. Maar zoals de planning er nu uitziet, zouden we toch wel ergens in 2028 de eerste gebouwen geplaatst moeten hebben.’

Sleepboten

Het gaat in dit project niet alleen om nieuwe legeringsgebouwen. Ook de vernieuwde kade zal de Koninklijke Marine goed van pas komen. ‘Het is de bedoeling dat een deel van de kade gebruikt kan worden om ondersteunings- en hulpvaartuigen af te meren’, zegt Aardenburg-Stet. ‘Dan kun je denken aan pontons en werk- en havensleepboten. Op die manier kunnen we, zij het wel beperkt, extra afmeercapaciteit realiseren in de haven van Den Helder.’

Vergroot afbeelding Impressie van de legering Buitenveld
Beeld: Beeldimpressie Rijksvastgoedbedrijf
Impressie van hoe de kade er in de toekomst uit komt te zien.