Squadrongebouw ‘technisch hoogstandje’ en klimaatadaptief
Met het nieuwe squadrongebouw in Den Helder zal het Defensie Helikopter Commando voorbereid zijn op de toekomst. ‘Niet alleen een technisch hoogstandje met alle moderne faciliteiten, maar ook een voorbeeld van hoe je gebouw en omgeving duurzaam en klimaatadaptief kunt combineren.’
Maritiem Vliegkamp de Kooy is onderdeel van het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Marine en thuisbasis voor de NH90’s, de maritieme gevechtshelikopters van Defensie. De bestaande hangaar van het 860 squadron is verouderd, onvoldoende geïsoleerd en niet toereikend voor onderhoud aan de grote NH90 helikopters van het DHC. Daarom is een nieuw squadrongebouw nodig.
Aanbesteding
In 2023 is een start gemaakt met het ontwerp. ‘Door de stikstofproblematiek was er lange tijd geen vooruitgang te zien. Nu, twee jaar later, zijn we weer een stap verder’. Menno ten Wolde, Coördinerend Technisch Manager bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB), verwijst naar de aanbesteding die op TenderNed is gepubliceerd. ‘Hoewel het proces nog spannend blijft door onderwerpen als stikstof en regelgeving, kunnen we wel stellen dat de visie waarmee we aan het ontwerp begonnen zijn, nog steeds overeind staat’.
Circulaire bouw
Bij het nieuwe squadrongebouw is circulariteit belangrijk. De oude hangaar is een bron van materialen voor het nieuwe squadrongebouw: de dakliggers krijgen een tweede bestaan als opsluitbanden van de tuin en zorgen gelijk voor aanrijbeveiliging. En ook is het de bedoeling om de grote betonnen ‘stelconplaten’ met hun karakteristieke, fluorescerend roze belijning opnieuw te gebruiken op het terrein. Deze liggen nu nog op het helikopterplatform en dragen het gewicht van de helikopters.
Klimaatadaptief
Naast hergebruik is het belangrijk het gebouw voor te bereiden op klimaatverandering. ‘We zorgen ervoor dat het terrein klimaatbestendig wordt ingericht. Denk aan het toepassen van een retentie- en buffersysteem voor hemelwater, waarmee we wateroverlast kunnen voorkomen én tegelijk bijdragen aan een prettige en natuurlijke beleving van het terrein. Het regenwater wordt opgevangen en gebufferd tussen de parkeerplaatsen. Een functionele oplossing die er ook nog eens mooi uitziet.’ Ten Wolde voegt toe dat het retentie- en buffersysteem de biodiversiteit ondersteunt en dat de bodem hierdoor gezonder wordt.