Actie op 175 meter hoogte in Den Haag
De herkenbare kantoortorens aan de Turfmarkt in Den Haag hebben nieuwe gevelonderhoudsinstallaties gekregen. Bij het vervangen van de oude installatie was er één probleem; die bevinden zich op 147 meter hoogte. ‘Van deze hoge hijskraan zijn er maar twee in Europa.’

De skyline van Den Haag kreeg afgelopen zomer een unieke toevoeging. Een tijdelijke weliswaar. Naast de kantoortorens aan de Turfmarkt stond namelijk een enorme hijskraan van ongeveer 175 meter hoog. ‘Qua hoogte is deze mobiele hijskraan echt speciaal. Er zijn er slechts twee van in heel Europa’, weet Leo Bouman, verantwoordelijk projectleider namens het Rijksvastgoedbedrijf (RVB). Het indrukwekkende materieel was nodig voor het vervangen van de gevelonderhoudsinstallaties op de 147 meter hoge Rijkskantoren. ‘De gondelbakjes waren afgekeurd en een hijsmotor was afgebroken. Daar kwam bij dat er tegenwoordig geen onderdelen meer worden gemaakt voor de verouderde installatie’, legt Bouman uit. ‘Dat vroeg om actie op hoogte.’
Reusachtige hijskraan
Een groot project uitvoeren met zo’n hoge hijskraan is niet niks. Dat weet ook Jeroen Wijers, assetmanager van de kantoortorens. ‘Bepalen waar we de hijskraan zouden plaatsen was al een complexe opgave. Eerst wilden we vanaf de noordzijde werken. Dat zou betekenen dat we over een drukbezocht atrium van een van de torens moesten hijsen. Vanuit veiligheidsoverwegingen is daaroverheen hijsen niet acceptabel. Er is altijd een risico dat er materialen vallen.’ Na intensief onderzoek bleek de beste plek aan de achterzijde van de twee torens. Wijers: ‘Het voordeel was dat we vanuit één positie de installaties op beide torens konden bereiken. We hoefden de kraan dus niet af te bouwen, te verplaatsen en dan weer op te bouwen. Dat scheelde bijna een week tijd.’

3500 kilo
Vanaf 28 juli was de hijskraan ongeveer drie weken bezig. In die tijd is per toren ongeveer 56 keer gehesen. Naast de wat kleinere onderdelen tilde de hijskraan ook ladingen van maximaal 3500 kilo. ‘Dat vraagt om het nemen van ingrijpende veiligheidsmaatregelen voor zowel de gebruikers als de omgeving’, stelt Max Oostendorp die als expert Veiligheid en Gezondheid intensief was betrokken bij dit project. ‘De zwaarste onderdelen zijn zoveel mogelijk na werktijd en in het weekend gehesen om risico en overlast te voorkomen. Bij het hijsen van de zware onderdelen zijn zelfs alle verdiepingen waaroverheen werd gehesen ontruimd. Toegang voor de gebruikers tot de kantoortorens was op die momenten zeer beperkt’, aldus Oostendorp.

Drukke binnenstad
Werken met zo’n grote hijskraan in de drukke binnenstad, is een flinke uitdaging heeft Wijers ervaren. ‘Daar is ruimte namelijk altijd schaars. Er zijn vaak veel mensen. Af en aan rijden er trams, auto’s en fietsers. Om echt veilig te werken wisten we dat het afsluiten van meerdere straten nodig was. Net als het weghalen van de bovenleiding van de tram waar de hijskraan is opgebouwd. Daarnaast zijn de bewoners van de woontorens, de ondernemingen in het gebied en de gemeente voortdurend op de hoogte gebracht. We waren heel duidelijk in onze planning en wat de werkzaamheden voor iedereen zouden betekenen.’
Branddekens
Eerst zijn de bestaande installaties stuk voor stuk ontmanteld en in onderdelen door de hijskraan naar beneden getakeld. De verouderde installatie bevatte geen ingebouwde hijsogen om de onderdelen gemakkelijk te hijsen. Daarom zijn er met een snijbrander gaten in de installatie gemaakt. Branddekens op het dak voorkwamen het uitbreken van brand en het ontstaan van lekkages. Door de gebrande ogen zijn kettingen gehaald om de hijslast te borgen. Zo is de oude installatie op een veilige manier naar beneden gehesen. Vervolgens is de nieuwe installatie per onderdeel op het dak gehesen en daar in elkaar gezet. Daarnaast is het dak voorzien van een aanlijnsysteem en dakrandbeveiliging om de veiligheid van de aannemer te waarborgen’, vertelt Oostendorp. ‘Als RVB moeten wij onszelf ervan verzekeren dat de vakkundige partijen die het werk uitvoeren, dat voor de volle 100% veilig doen.’

