Bouw kades voor nieuwe en grotere marineschepen

Zonder kades kan de Koninklijke Marine niet varen. En nu er nieuwe vaartuigen komen, zijn er meer kades nodig. Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) begint daarom in Den Helder volgend jaar met de bouw van vier nieuwe aanlegkades. En zoekt ondertussen naar nog meer plekken.

Vergroot afbeelding Combat Support Ship Den Helder
Beeld: ©Defensie / Rijksvastgoedbedrijf
De Den Helder, het nieuwe Combat Support Ship van de Koninklijke Marine.

Op 1 oktober stelt de marine een nieuw bevoorradingsschip – een Combat Support Ship (CSS) – officieel in dienst. Het gaat om de Den Helder. Een bijzonder moment volgens Defensie want dit nieuwe CSS luidt de vervanging in van vrijwel de volledige marinevloot. Het RVB heeft de opdracht gekregen aanlegkades te bouwen voor de nieuwe schepen die niet alleen moderner maar ook vaak groter zijn.

Berghaven

De Berghaven in Den Helder is aangewezen als de plek waar het bijna 180 meter lange CSS in de toekomst kan aanmeren om scheepsbrandstof te tanken en containers en munitie te laden. Ook is daar ruimte voor drie kleinere schepen. Voor het zover is, moet er nog veel werk verzet worden. De oude betonnen steiger die er nu is, is afgekeurd en wordt gesloopt. Waar nu een landtong ligt, wordt water. En waar water is, moet een overslagterrein komen. Daarnaast zijn de waterdieptes niet voldoende voor de nieuwe grotere schepen. Het is daarom ook nodig om te baggeren.

Vergroot afbeelding Berghaven
Beeld: ©Defensie / Rijksvastgoedbedrijf
Een impressie van de nieuwe Berghaven met rechts de kade voor het Combat Support Ship.

Essentieel

Het CSS en de bijbehorende kade zijn belangrijk voor de marine. Tijdens oefeningen of operaties kan het CSS andere marineschepen van brandstof, munitie en reserveonderdelen voorzien. Ook doet het platform dienst als drijvend hospitaal. ‘Dat maakt de “Den Helder” essentieel voor de langdurige inzet van marineschepen. Binnen de NAVO is de vraag naar dit soort bevoorraders groot’, stelt Defensie.

Systemen

De opdracht om het definitieve ontwerp en het bestek van de kades te maken, is gegund aan Arcadis. En in 2026 zal het RVB de aanbesteding voor de bouw publiceren. De kades kunnen gebouwd worden door een select aantal waterbouwkundige  marktpartijen. De kunst is om alle systemen precies aan te laten sluiten op de eisen en de werkwijze van de marine.
Zodra het schip bijvoorbeeld aanmeert, gaat het meteen aan de walstroom. De hoofdvoorziening voor stroom verzorgt Defensie zelf. Het RVB heeft de specifieke kennis van elektrotechniek en werktuigbouwkunde om vervolgens de leidingen in de kade passend te maken voor Defensie.

Oplevering in 2030

Er zijn veel overeenkomsten met een gewone haven. Het verschil zit hem vooral in de zwaardere belasting van systemen. Verder heeft de marine eigen data- en beveiligingssystemen. En er zijn voorzieningen nodig voor het inhijsen van munitie, reserve-onderdelen of rupsvoertuigen. De kades moeten eind 2030 opgeleverd worden. Omdat er nog veel meer afmeercapaciteit nodig is, heeft het RVB de opdracht gekregen te zoeken naar meer locaties.