‘Wie kent het RVB?’ Geen reactie. ‘Dat dacht ik al’

‘Groene’ studenten mogen hun creativiteit loslaten op het landgoed van het Militair Revalidatie Centrum Aardenburg in Doorn. ‘Studenten zijn enorm onbevangen en werken buiten een vastgeroest denkraam.’

Vergroot afbeelding
Beeld: RVB/Remco Lassche
Erwin Albeda van Stedelijk Groenbeheer voor de monumentale villa op landgoed Aardenburg.

Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) heeft moeite met het binnenhalen van jonge aanwas voor groenbeheer en inrichting van buitenruimten. ‘Vacatures van Groenbeheer bleven lange tijd openstaan en zijn met moeite opgevuld. Dat terwijl de benodigde opleidingen volstromen met enthousiaste studenten’, zegt Erwin Albeda, RVB-medewerker Stedelijk Groenbeheer.

En er is erg veel werk te doen. In 2023 beheerde het RVB een kleine 90.000 hectare grond, waaronder veel natuur. Alles bij elkaar genomen, beslaan de gronden meer dan de helft van provincie Utrecht. Het is Albeda wel duidelijk; op de een of andere manier weten ‘groene’ studenten het RVB niet goed te vinden. ‘Dat heeft te maken met onze naamsbekendheid. De meeste studenten met een groene achtergrond weten niet wie we zijn en wat we doen. En dat is jammer, want ze zijn met hun outside-the-box-denken echt een toevoeging voor ons. Er is nog een wereld te winnen.’

Toen een collega op LinkedIn een bericht zag van hogeschool HAS green academy, sloeg het promotieteam Buitenruimte gelijk toe. Albeda: ‘De hogeschool uit Den Bosch was op zoek naar een praktische studieopdracht voor eerstejaarsstudenten. Ze zochten een geschikte locatie voor het ontwerpen van buitenruimten. Landgoed Aardenburg met daarop het Militair Revalidatie Centrum leent zich perfect voor zo’n klus.’ 

Contact met de hogeschool was snel gelegd. In samenwerking met collega’s kreeg de studieopdracht vorm. ‘De hogeschool was erg enthousiast over de kans die het RVB hun studenten kon bieden. Naast de praktijkervaring mogen drie studenten met de beste ontwerpen hun ideeën presenteren aan Defensie als eigenaar en aan het RVB als beheerder. Een prachtige kans omdat de frisse ideeën de gebruiker en ons kunnen inspireren voor plannen in de toekomst.’

Bekijk de foto's en lees de tekst eronder over het bezoek van de studenten aan landgoed Aardenburg.

  • Beeld: RVB/Remco Lassche

    Voordat Albeda de studenten over het landgoed laat struinen, vraagt hij: ‘Wie kent het RVB?’ Geen enkele student steekt een hand in de lucht. ‘Dat dacht ik al.’ De praktijkopdracht is een uitgelezen kans om studenten kennis te laten maken met het RVB. ‘Eén stagiair neem je een half jaar onder de arm mee. In drie uur hebben wij bij zeventig mensen het RVB onder de aandacht gekregen.’

  • Beeld: RVB/Remco Lassche

    De eerstejaarsstudenten van de opleiding Management van de leefomgeving houden zich bezig met het maken van ontwerp- en uitvoeringstekeningen. Albeda: ‘Ze richten zich in de opleiding op ontwerp, beheer en techniek. Om al deze werelden samen te laten komen, is de opdracht verdeeld in drie deelopdrachten.’ Het is aan de studenten om voor drie locaties ontwerpen te maken voor nieuwe beplanting en klimaatadaptieve herinrichting. De opleiding laat de studenten erg vrij in de opdracht. Wel heeft Defensie bepaalde eisen. ‘Zo leren de studenten meteen omgaan met behoeften van klanten en gebruikers. In het geval van Militair Revalidatie Centrum Aardenburg heeft Defensie zeer specifieke behoeften voor revaliderende militairen en burgers met fysieke beperkingen en trauma’s.’

  • Beeld: RVB/Remco Lassche

    De revalidatietuin vormt het eerste onderdeel van de opdracht. Het ontwerp voldoet niet meer aan huidige wensen. ‘Zo heeft een groep revalidanten behoefte aan elementen die zorgen voor meer fysieke uitdaging’, legt Albeda uit. Tijdens de uitleg oppert een van de studenten om een uitdagende stormbaan te combineren met beplanting. ‘Het is hartstikke leuk om te zien dat studenten enorm onbevangen zijn en buiten een vastgeroest denkraam werken. Maar er zijn wel wat kaders waarbinnen ze moeten blijven.’ Voorbeelden daarvan zijn het behoud van de oude bomen, aanwezigheid van zit- en rustplekken in de schaduw, betere mogelijkheden voor familiebezoek en veel sfeer.

  • Beeld: RVB/Remco Lassche

    Terwijl de studenten druk aantekeningen maken en de indeling van het grote terrein leren kennen, worden zij begroet door revalidanten. Het verhaal over een militair die tijdens een missie in Afghanistan beide benen verloor, maakt diepe indruk. Albeda: ‘De mensen die hier komen hebben allemaal iets vreselijks meegemaakt. Landgoed Aardenburg is voor hen de plek waar ze het leven langzamerhand weer oppakken. De locatie en dus ook de natuur zal ze voor de rest van hun leven bijblijven. Hoe mooi is het dan dat je als eerstejaarsstudent daaraan bijdraagt? Je leert niet alleen uit boeken en van papier. De meeste lessen krijg je terwijl je met de schoenen in de klei staat en de mensen waar het om gaat ook echt ziet en spreekt.’

  • Beeld: RVB/Remco Lassche

    Ter voorbereiding van de opdracht heeft Albeda de hogeschool voorzien van gedetailleerde beheerkaarten. ‘Deze maak ik in mijn dagelijks werk ook voor bde Belastingdienst en de Douane.’ En Albeda houdt zich bezig met het groenbeheer bij FMHaaglanden. ‘Het gaat dan met name over kantoortuinen waar ik verantwoordelijk ben voor het beheer.’ Naast het faciliteren van de studieopdracht zijn Albeda en zijn collega’s regelmatig op studie- en loopbaanbeurzen te vinden. Daarbij ondersteunen de collega’s van Arbeidsmarktcommunicatie. ‘We hebben inmiddels op meerdere universiteiten en hogescholen met een eigen stand gestaan. Daar zie je dat mensen het RVB eerst niet kennen, maar na een leuk gesprek toch geïnteresseerd raken.’

  • Beeld: RVB/Remco Lassche

    Het tweede onderdeel van de studieopdracht is om de parkeerplaats tegenover de sporthal onder handen te nemen. Het is nu nog een grote grindbak, maar dat verandert snel als het aan de studenten ligt. ‘Dat moet wel klimaatadaptief’, vertelt Albeda. ‘Daar kan je van alles bij bedenken. Kies je ervoor om het grind zo te laten of ga je voor waterdoorlatende verharding? Je kan ook een wadi aanleggen die voor een vertraagde waterafvoer zorgt. Zo krijgt regenwater beter de kans om in de bodem te infiltreren.’ Een parkeerplaats heeft natuurlijk parkeerplekken nodig. ‘We willen twintig plekken voor auto’s en twintig voor fietsen. Studenten moeten letten op een logische indeling met behoud van de bomen en genoeg draairuimte bij de parkeervakken.’

  • Beeld: RVB/Remco Lassche

    Het spetterende slotstuk van de opdracht is een nieuw beplantingsplan bij de historische villa. Recentelijk is de villa aan de hand van historisch onderzoek hersteld naar de oorspronkelijke staat uit 1865. ‘Het RVB laat op dit moment tuinhistorisch onderzoek uitvoeren. In het verleden zijn er meerdere paviljoens als onderkomen van revalidanten bijgebouwd. Deze zijn op een lange zichtas richting de villa geplaatst waardoor het mooie uitzicht nu is geblokkeerd. De studenten kunnen in hun ontwerpen terugpakken op deze historische elementen.’ De studenten hebben tien weken de tijd voor hun ontwerpen. ‘Uiteindelijk presenteren drie studenten hun plannen aan Defensie en aan ons. Bij de renovatie van de tuin in de toekomst, nemen we zeker een aantal facetten mee. Zo maken een aantal studenten een blijvende indruk op deze bijzondere plek.’