Met een drone onder je arm de baan op

Eén van de bedrijven die zich op voormalig marinevliegkamp Valkenburg heeft gevestigd is Atmos, producent van drones die vooral geschikt zijn voor landmeetkundige toepassingen. Commercieel directeur René Worms: ‘Dat alles nu op één plek zit, bovendien tussen allemaal bedrijven die in dezelfde sector actief zijn, is voor ons ideaal.’

Beeld: Bas Kijzers

Testvluchten

De medewerkers van Atmos kwamen al zeer regelmatig op het voormalige marinevliegkamp, zegt René Worms. ‘Elke drone moet minimaal drie keer een testvlucht maken voordat ‘ie naar een klant wordt gestuurd. Dat deden we al een jaar of vijf op Valkenburg.’

Maar kantoor en assemblage bevonden zich tot voor kort op ruim 30 kilometer afstand, in het Yes!Delft-gebouw op de campus van de TU Delft. Worms: ‘Dat betekende bij goed vliegweer: drones in een busje en vanuit Delft naar Valkenburg rijden.’ Niet erg praktisch, zegt hij. ‘Het kwam ook nog weleens voor dat een medewerker pas op de baan ontdekte dat er een kabeltje miste, de laptop het niet deed of er iets anders was vergeten.’ Dan moest er dus iemand weer op en neer naar Delft.

Beeld: Bas Kijzers

Meer ruimte nodig

Worms: ‘We zijn bovendien met een schaalvergrotingsoperatie bezig van ons bedrijf, we zochten meer ruimte. Dat we in Gebouw 356 terecht kunnen, is ideaal.’ Kantoor, research & design, assemblage en testlocatie zitten nu op één en dezelfde plek: ‘Je loopt zo met een drone onder je arm de baan op om een testvlucht te maken: superefficiënt.’

Voormalige onderhoudswerkplaats

Gebouw 356 is de voormalige onderhoudswerkplaats voor Orion-patrouillevliegtuigen van de Koninklijke Marine, dat -met aandacht voor de historie- is gerenoveerd en getransformeerd naar een inspirerende werkomgeving. Worms: ‘Geen anonieme doos, maar een gebouw met geschiedenis, een historie die bovendien een duidelijke link heeft met onze branche. Er is zelfs nog een hefkraan in het gebouw aanwezig. Die hebben we niet nodig, maar die historie is leuk. Dat geldt ook voor die oude Dakota C-47 die op het terrein staat. Dat zijn mooie bijkomstigheden. Je zit hier helemaal in de luchtvaartsfeer.’ Dat circulariteit en duurzaamheid bij de renovatie en de toekomstige energievoorziening van Gebouw 356 een grote rol spelen, past goed bij het innovatieve karakter van Unmanned Valley, vindt Worms.

Unmanned valley

Gebouw 356 is eigendom van het Rijksvastgoedbedrijf en is speciaal ontwikkeld voor Unmanned Valley, een nieuw fieldlab voor drones en andere sensorgerelateerde technologieën en toepassingen. Het gebouw gaat onderdak bieden aan startups, scale-ups, volwassen bedrijven, en onderwijs- en kennisinstellingen die actief zijn op het gebied van aerospace, drones en sensoren. Ook dat vindt hij een groot pluspunt, zegt Worms. ‘Dat zorgt ongetwijfeld voor kruisbestuiving. We hebben allemaal dezelfde focus. Ik verwacht dat we wel iets aan elkaar kunnen hebben, bijvoorbeeld als het gaat om de zakelijke dynamiek of om marktbenadering. En misschien komen we vanuit de mbo- en universitaire opleidingen die ook in het gebouw komen, straks aan geschikte stagiairs, afstudeerders en eventueel aan nieuwe medewerkers.’

Beeld: Bas Kijzers

Gezamenlijke voorzieningen

Unmanned Valley zorgt -als stichting- voor de ontwikkeling van het ecosysteem. Ook beheert de stichting samen met het RVB diverse voorzieningen zoals het testveld. Worms: ‘Een receptie, vergaderfaciliteiten en een busverbinding naar station Leiden CS zijn er al en de lounge- en koffiebar worden nog ingericht. Doordat Unmanned Valley veel zaken regelt, kunnen de huurders zich concentreren op hun eigen producten en bedrijven.’

Paradepaardje Marlyn

Paradepaardje van Atmos is Marlyn: een met hightech camera en gps uitgeruste drone die ingezet wordt om grote gebieden snel en efficiënt in kaart te brengen, bijvoorbeeld om te checken of gewassen al rijp zijn, voor dijkbewaking of om een toekomstige nieuwbouwlocatie op te meten. De Marlyn stijgt en landt als een helikoper -heeft daarvoor maar twee vierkante meter nodig- en heeft vanwege de fixed wings wél een enorm groot bereik. ‘Voor ons is het erg interessant dat er een vliegcorridor naar zee komt, zodat we flinke afstanden met onze drones kunnen afleggen en testen.’

Beeld: Bas Kijzers

Woningnood

Dat zijn bedrijf zich in een toekomstige woonwijk bevindt, ziet de commercieel directeur van Atmos voor alle betrokkenen als een ‘positieve mix’. Worms: ‘Gezien de woningnood is het natuurlijk erg fijn dat er nu iets wordt gedaan met deze grond. Maar het is niet van invloed geweest op ons besluit om ons hier te vestigen.’ Van zijn bedrijf hoeven toekomstige bewoners absoluut geen overlast te vrezen, zegt hij. ‘We moeten met onze vliegbewegingen binnen een virtuele box blijven, die ook nog eens op ruime afstand van de woonwijk ligt.’

Voormalig marinevliegkamp Valkenburg is een perfecte locatie voor deze bedrijfstak, constateert hij verheugd. ‘Wij zijn er trots op dat we ons op deze plek, waar je overal de historie opsnuift, kunnen vestigen.’