Verhalen

Renoveren in quarantainegebied Huis ter Heide

Het opknappen van barakken op defensieterrein Huis ter Heide bij Zeist leek een routineklus. Alles veranderde toen het quarantainegebied werd. Hoe is ondanks de coronamaatregelen de klus geklaard? ‘We moesten slim werken.’

Beeld: Rob Acket
Op de foto v.l.n.r.: Locatiemanager Chris Scholten van Defensie, Alinda Driesen van Rijksvastgoedbedrijf en Volker Wytzes van Van Miltenburg Bouw & Onderhoud bij een van de gerenoveerde gebouwen op defensieterrein Huis ter Heide in Zeist.

Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) kreeg eind 2018 de opdracht om vier legeringsgebouwen, die nog in redelijke staat waren, te renoveren. Ook moest er, om de stroomvoorziening op het terrein te verbeteren, een nieuwe transformator op het terrein worden geplaatst. 

‘In de zomer van 2019 startte de realisatie. De werkzaamheden? Nieuwe vloeren leggen, wanden sauzen, kitwerk vernieuwen in de badkamers, dat soort zaken’, vertelt RVB-projectleider Alinda Driesen.

Evacués

Een recht toe recht aan klus, dachten Volker Wytzes van Van Miltenburg Bouw & Onderhoud en locatiemanager Chris Scholten van Defensie. Totdat begin februari 2020 Nederland burgers terughaalde uit Wuhan, de stad in China waar de pandemie begon. 

Scholten van Defensie: ‘Een deel van de evacués uit Wuhan werd tijdelijk opgevangen in Huis ter Heide. Maar daar bleef het niet bij. Het legerkamp werd ook aangewezen als quarantainegebied voor militairen die op uitzending gingen.’ Soms logeerden meer dan driehonderd militairen op het terrein.

Slim werken

‘Het was spannend, omgaan met quarantainemaatregelen op een militair terrein’, beaamt aannemer Wytzes. Bovendien was in het begin van de pandemie nog onduidelijk hoe schadelijk het virus was. ‘Maar de mannen op de werkvloer zijn gewoon doorgegaan.’ 

De barakken zouden aanvankelijk één voor één leeggehaald worden, zodat de aannemer daar aan de slag kon. Na zo’n vier maanden zou het gebouw dan weer vrij worden gegeven, waarna de volgende aan de beurt was. Maar dat plan werkte niet meer. Elk gebouw zat vol met mensen in quarantaine.

Wytzes: ‘We moesten er slim omheen werken. Kwestie van heel goed met de kazerne afstemmen. Wanneer zijn welke kamers leeg? Kunnen mensen tijdelijke in een ander onderkomen? Hoe veroorzaken we de minste overlast?’  

Zonder stroom

De realisatie van de nieuwe transformator was een uitdaging omdat daarvoor de stroom moest worden afgesloten. Ook in het gebouw waarin ontbijt, lunch en avondeten werden geserveerd. 

RVB’er Driessen: ‘Zoiets heeft natuurlijk gevolgen; denk aan koelapparaten, koelkasten en opslag. In nauwe samenwerking met Chris en onder meer de facilitaire dienst is het beste moment bepaald voor de werkzaamheden.’

De locatie van de transformator lag midden in het quarantainegebied en was daardoor onbereikbaar. Om dat probleem op te lossen heeft Defensie de plek twee weken aan het quarantainegebied onttrokken. Aannemer Wytzes: ‘Dan konden we er met onze busjes bij.’

Samenspel

Zonder het samenspel tussen Defensie en aannemer was het nooit gelukt om het project af te ronden, legt Wytzes uit. ‘Elkaars problemen begrijpen en dan gezamenlijk een oplossing vinden. Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar dat is het niet.’

Scholten van Defensie valt Wytzes bij. ‘Laveren door deze omstandigheden was niet makkelijk, maar het is gelukt. Hierbij ook complimenten voor het RVB. Alinda bewoog mee, dacht mee, zocht oplossingen en kreeg alle neuzen dezelfde kant op.’

RVB’er Driesen: ‘We konden open, eerlijk en respectvol met elkaar communiceren, met af en toe een grap en relativeringsvermogen. Dat werkte goed tijdens bouwvergaderingen.’ 

Beter resultaat

De goede sfeer leidde er toe dat iedereen bereid was extra stappen te zetten voor een beter eindresultaat. Zo bleek tijdens de renovatie van een van de gebouwen dat de buitenkant verouderd was. Buitenschilderwerk stond echter nog niet op de planning. 

‘In overleg met mijn collega’s bij het RVB hebben we dat naar voren gehaald en meegenomen, zodat we er echt weer een mooi gebouw van konden maken’, vertelt Driesen.

Scholten: ‘De kleur van de verf, het wel of niet leggen van nieuw linoleum; alles was bespreekbaar.’ De locatiemanager van Defensie geeft Driesen en haar team een tien voor de prestatie. Scholten: ‘Dit project mag gerust een ‘best practice’ zijn voor het RVB. Met name omdat er stevig is ingezet op de relatie en professionals op de werkvloer de ruimte kregen.’