Nieuwe afstootstrategie: meer mogelijkheden voor de markt

Maak maar een plan en doe een bod op een pand dat het Rijk niet meer nodig heeft, nog voordat het officieel te koop staat. Als het bod reëel is en niemand biedt hoger, kan de lege kazerne, gevangenis of kantoortoren van jou zijn.

Koepelgevangenis, Wilhelminastraat 16, Arnhem

Zo’n ‘marktinitiatief’ is één van de nieuwe instrumenten die het Rijksvastgoedbedrijf wil gaan gebruiken om initiatieven vanuit de markt meer ruimte te geven. In een interview met Cobouw en het tijdschrift Vastgoedmarkt licht directeur-generaal Jaap Uijlenbroek de nieuwe afstootstrategie toe.

Ideeën uit de markt honoreren

“Marktpartijen hikken vaak aan tegen hoge kosten die ze moeten maken om een plan te ontwikkelen, zonder dat ze weten of ze een pand – in concurrentie met anderen – ook kunnen kopen. Daarom komt er in sommige gevallen een systeem met voorselectie van geschikte kandidaten”, legt Uijlenbroek uit. “En soms zullen we na voorselectie ook een tegemoetkoming kunnen betalen voor het ontwikkelen van plannen. Dat kan partijen over de streep trekken.” Het honoreren van verfrissende ideeën die uit de markt komen, geeft initiatiefnemers ook een streepje voor. Al zal uiteindelijk iedereen een faire kans moeten hebben een pand te kopen; verkoop van rijkspanden blijft een transparant, open en eerlijk proces.

Verkoop bij opbod

Bij gewilde panden wil het Rijksvastgoedbedrijf soms een veiling organiseren, waarbij ook overbieden mogelijk is. Bij minder courante objecten kunnen biedingen onder voorwaarden toegelaten worden, bijvoorbeeld de voorwaarde dat het bestemmingsplan wordt gewijzigd, of een voorbehoud voor de financiering. Verder onderzoekt de dienst nog andere verkoopmethoden, zoals verkoop van een aantal gelijksoortige panden in één ‘mandje’.

Zie ook